تاثیرات روحی تبلیغات

تمام تأثیر تبلیغات به روان و ذهن (Mind) انسان هاست. ابتدا باید افکار و اندیشه ها را تغییر داد که این امر باعث تغییر رفتار خواهد شد.
تا زمانی که مغز تحت تأثیر قرار نگیرد، رفتار تغییر نخواهد کرد. پس در تبلیغات باید به سراغ ذهنیت و روان مخاطب برویم.

ارتباط تنگاتنگ تبلیغات با روان (ذهن آدمی) باعث نیاز به علم روان شناسی در این حیطه خواهد شد. مثال : در یک فروشگاه ، محل قرار گرفتن کالا، تأثیر متفاوتی به ذهنیت ما خواهد داشت. مکان کالا در یک فروشگاه بسیار مهم است. محصولات مشابهی که دارای قدرت یکسان در بازارند، اگر در جایگاه مکانی یکسانی در فروشگاه قرار نگیرند فروش بسیار متفاوتی خواهند داشت. (تأثیر روانی جای محصولات در فروشگاه) تحلیل روان شناسی این مثال به این صورت است که :

1 - محصولی که در قسمت بالا قرار دارد بهتر است.
2 - آنچه زودتر دیده می شود و در دسترس تر است قابل قبول تر است .
3 - محصولی که برداشتن آن راحت تر است ، فروش بیشتری دارد.
4 - کالاهایی که در مسیر خروجی فروشگاه قرار می گیرند، بیشتر به فروش می رسند؛ زیرا جایی است که دیگر امکان برگشتن برای کالاهای دیگر وجود ندارد. (نزدیک به ورودی صندوق)

مثال : پژوهش در جنگ جهانی دوم دربارۀ تأثیر روانی تبلیغات، صورت گرفت. جنگی که با بمباران اتمی تاکازاکی و هیروشیما به پایان رسید. همه دولت ها در درجۀ اول احتیاج به حمایت افکار عمومی دارند. آمریکا ابتدا تبلیغاتی را شروع کرد، با این مضمون که این جنگ باید به هرشکل و قیمتی که شده به پایان برسد . همچنین روی خشونت ها و وحشی گری های ژاپنی ها نیز تبلیغات وسیعی شد. با این دو شاخه، تبلیغاتی در درجۀ اول، افکار عمومی داخلی و سپس خارجی را تحت تأثیر قرار داده و ابتدا هیروشیما و سپس ناکازاکی را بمباران اتمی کردند و نزدیک به 100،000 انسان، یک جا کشته شدند؛ و تا با الآن این تعداد به 250،000 نفر رسیده است. بعد به ژاپن یک هفته مهلت تسلیم شدن دادند و یک هفته بعد جنگ تمام شد. ولی دیگر چگونگی تمام شدن آن به دلیل تبلیغاتی که از پیش صورت گرفته بود، توجه کسی را به خود جلب نکرد. یک هفته بعد، نظرسنجی وسیعی در امریکا صورت گرفت و می خواستند نظر مردم امریکا را دربارۀ بمباران و پایان جنگ بدانند.
نتایج نظرسنجی از مردم دربارۀ بمباران اتمی چنین بود که برای ما بسیار هشدار دهنده و فجیع است.
مخالفان 5%  موافقان 23%
امروزه با اینکه هنوز مردم امریکا تحت تأثیر تبلیغات دولت امریکا هستند، ولی دیدگاه ها در مقایسه با قبل کاملاً عوض شده .

نکته : مراقب باشیم از حدّ تأثیر، تبلیغات را بزرگ نکنیم. گروهی هستند که می گویند : نقش تبلیغات، بسیار پررنگ تر از هر اِلمان دیگری می باشد. اما در واقعیت پارامترهای دیگری هم هست که نقش مهم دارد. دسترسی، یکی از آن ارکان است؛ که هر چه دسترسی به یک Brand یا نام تجاری بیشتر باشد، ما زودتر به آن مراجعه می کنیم. بعضی از کالاها از وفاداری ضعیف تر و بعضی از وفاداری قوی تری از مخاطب برخوردارند.

پنجره

موفقیت

خود را

باز کنید.

موفقیت یعنی ...

  • اراده بالا
  • مصمم در امور
  • مطابقت با شرایط
  • تحمل شکست

موفق ... دارد

  • هدف و مسیر
  • برنامه منظم
  • اراده بالا
  • همت و نشاط

همراه شماییم در ...

  • مدیریت بازرگانی
  • مشاوره تبلیغات
  • مدیریت تبلیغاتی
  • اجرای تبلیغ

موفقیت شما هدف ماست...
از مشاوره تا مدیریت و سپس اجرا در کنار شمائیم ...
(استفاده از محتوای این مجموعه با ذکر منبع بلامانع می باشد.)