32 نکته برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه ای
1- سعی کنین استارت مکالمه رو طوری شروع کنین که از مشتری بخواین در مورد شما و محصولاتتون به چه اطلاعاتی نیاز داره.
2- در صورت توهین مشتری به خدمات و محصولات شما، خونسردی خود را حفظ کنید. قطعا دلیلی دارید که مشتری را قانع کند. همچنین از مشتری دلیل قانع کننده بخواهید.
3- با دیگر همکاران و کارمندان همیشه هماهنگ باشید. ضد و نقیض میان حرف های شما و همکارانتان پیش مشتری جلوه خوبی ندارد.
4- طول مکالمه با مشتری را زیاد نکنید. مکالمه زیاد مشتری را خسته میکند.
5- اگر احساس میکنید گوینده و سخنران خوبی نیستید، به هیج وجه به سراغ فروش و بازاریابی نروید و این کار را به عهده بازاریاب ها بگذارید.
6- سعی کنید هنگام پرزنت، ارزش های کاری مشتری خود را پیدا کنید تا راحت تر بتوانید به چیزی که میخواهید برسید.
7- از جملات تبلیغی اغراق آمیز مثل “ما بهترینیم” جدا اجتناب کنید.
8- همه سوالات مشتری را مستقیم و شفاف جواب دهید.
9- هنگام پرزنت مشتری سعی کنید که با هیجان و با اعتماد به نفس کامل حرف بزنید.
10- اگه برای سوال مشتری جوابی ندارید، لطفا جواب رو حدس نزنید.
11- قبل از پرزنت مشتری جدید سعی کنید اطلاعاتی در مورد وی از جاهای مختلف بدست بیاورید.
12- لطفا همه واقعیت ها در مورد محصول و سرویس خود را ارائه دهید. هیچ محصول و سرویسی بی عیب و نقص نیست.
13- مشتری را با پیشنهادهای گوناگون گیج نکنید. در هر پرزنتیشن سعی کنید فقط یک محصول یا خدمت رو معرفی کنید.
14- بهترین بازاریاب و مارکتینگ منیجر شهر رو انتخاب کنید و با هر قیمتی وی را استخدام کنید.
15- بابت سرویس و خدمات خود، قیمت های توهمی و پرت ندهید. مشتری از قیمت بازار و کیفیت کار شما خبر دارد.
16- با همکاران خود در مقابل مشتری بحث و جدال نکنید.
17- هیچ وقت در مقابل مشتری سیگار نکشید. حتی با اجازه او.
18- برای تداوم فروش محصولات و خدمات خود، سیستم ارتباط با مشتری یا اختصارا CRM را راه اندازی کنید.
19- از دادن تخفیف های هنگفت به مشتری جدا خودداری کنید. با این کار باعث میشوید مشتری فکر کند شما کلاه بردار هستید.
20- اگر نقدینگی شرکت با رکود و فروش هم کم شد، سرمایه باقیمانده را در حساب بانکی خود حبس نکنید. ادامه حیات فروش شما به تبلیغاتتان بستگی دارد.
21- اگر درصد فروش محصولات یا سرویس هایتان پایین آمد، دنبال عوامل حاشیه ای مثل قیمت یا رقیب نگردید. مهمترین عامل در فروش تبلیغات است.
22- فکر نکنم از شرکت کوکاکولا یا پپسی در جهان شناخته شده تر داشته باشیم! اما هنوز هزینه های هنگفتی را بابت تبلیغات میپردازند.
23- هیچ وقت به مشتری های همیشگی و قدیمی اکتفا نکنید و دنبال مشتری جدید باشید.
24- بین ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد شرکت های بلوچیپ (مثل نستله) و بزرگ (مثل مپنا) از حفظ مشتریان قبلی می باشد.
25- مهمترین قانون فروش : هرگز رقیب را نکوبید!
26- به جای تخفیف سعی کنید پوئن بدهید. اگر تخفیف میدهید حتما پوئن بگیرید و اگر تخفیف میدهید طوری باشد که مشتری بگوید واووو تخفیف گرفتم!
27- اگر مشتری میگوید محصول گران است یعنی دارد میگوید محصول ارزش ندارد. پس ارزش محصول را بالا ببرید و قیمت را کم نکنید.
28- قراداد را اول جلسه رو میز نگذارید. این یعنی اومدم پول شما را بگیرم و آدم ها از اینکه پولشان را بگیرند خوششان نمی آید.
29- هیچوقت قرارداد خالی دست مشتری ندهید حتما فیلدهای قرارداد را پر کنید و تحویل دهید.
30- حواستان باشد در حین مذاکره ۴۰ ثانیه وجود دارد که مشتری آماده است به شما بله بگوید اگر میسش کنید فروش رو باختید.
31- باید بایینگ سیگنال ها را تشخیص دهید تابتوانید ۴۰ ثانیه را تشخیص دهید و قرارداد را ببندید.
32- همیشه بیاد داشته باشید چهار عنصر که موجب میشود محصولتان برای مشتری جذاب باشد : better, cheaper, nicer, easier