15 ویژگی که هر مدیر باید داشته باشد.

 

 

 

1. داشتن انگيزه

انگيزه يکي از ويژگي هاي مدير موفق است که حتي مي توان به عنوان يک صفت شخصيتي از آن نام برد. وقتي تاريخچه زندگي مديران موفق بررسي مي شود، همگي آنها داراي انگيزه هاي قوي براي مدير شدن بوده اند.

2. روابط عمومی قوی

روابط عمومی قوی در یک کلام یعنی بدانید با چه کسی چگونه صحبت کنید. مهارت برقراری ارتباط با دیگران براساس سن و جنسیت و شرایطی که شخص دارد، مهارتی است که برخورداری از آن بر هر مدیر موفقی لازم و واجب می باشد.

3. انتخاب دقیق اعضای تیم

مدیران موفق باید توانایی و مهارت در زمینه به کارگیری و گزینش کسانی را که برای کار مورد نظر مناسبند؛ داشته باشد. به نوعی می توان گفت، مدیر موفق کسی است که تشخیص دهد، کارمندی که قرار است استخدام کند، برای این کار ساخته شده یا نه!

4. پرهیز از دادن وعده های سرخرمن

یک مدیر زمانی می تواند به محبوبیت نزد زیردستانش اطمینان داشته باشد که به وعده های داده شده به کارمندانش جامه عمل پوشاند. محبوبیت هم از جمله رازهایی است که به ماندگاری و توفیق مدیر کمک شایانی می کند.

5. راستي و صداقت

مدير نياز به اصل صداقت و اطمينان در برخورد با زيردستانش دارد. زيردستان اغلب از مديري اطاعت مي کنند که صادق و قابل اطمينان باشد. پذيرا بودن و خلوص، دو ويژگي هستند که اغلب زيردستان از آن تقدير مي کنند و دوست دارند که مدير آنان داراي اين دو ويژگي باشد. راستي و صداقت مدير باعث گسترش روابط زيردستان با وي و حرف شنوي آنها و در نتيجه مديريت اثربخش مي شود.

6. داشتن اعتبار

نشان دادن خود واقعی و تلاش در جهت انتقال این ویژگی ها به زیردستان، موجب اعتبار گرفتن مدیر و در نتیجه موفقیت او خواهد شد.

7. پذیرش نداشته ها

مدیران موفق اصولا انسان های خوشبینی هستند و از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف خود فروگذار نمی کنند، اما این ویژگی ها نمی توانند چندان منحصربه فرد تلقی شوند اما آنچه مدیران موفق را از دیگران متمایز می کند این است که توانایی پذیرش ضعف ها و نداشته های خود را دارند.

8. تقویت روحیه تیمی

واژه هایی مثل تیم یا گروه به مجموعه ای از افراد اطلاق می شود که ویژگی های مشترکی با هم داشته باشند. اما نکته اینجاست که بسیای از تیم ها معمولا روحیه تیمی ندارند و با وجود کار کردن و فعالیت در "یک" مجموعه اهداف مشترکی را دنبال نمی کنند و هنر مدیر موفق تقویت روحیه تیمی و ایجاد همبستگی بین اعضای تیم است.

9. ایجاد خودباوری در کارمندان

مدیر موفق باید قدرت تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در کارمندان خود، به ویژه در شرایط سخت را داشته باشد. این اعتماد به نفس تنها زمانی در وجود کارمندان نهادیه می شود که مدیرشان شخصا به آنها اطمینان داشته باشد و به آنها اعتماد کند.

10. احترام به زیردستان

برخی مدیران تصور می کنند کسر شأنشان است که به کارمندی که زیر دستشان کار می کند، احترام بگذارند و تنها راه برخورد با آنها عصبانیت و تحکم است. اما از آنجایی که عصبانیت و نه تحکم هیچیک از جمله ویژگی های مدیران موفق نیستند، چنین مدیرانی نباید به موفقیت خود چندان امیدوار باشند. مدیر موفق آن کسی است که به جای تحقیر کارمند خود، برای او ارزش و اعتبار قائل شود.

11.اجازه مشارکت دادن به کارمندان

مدیر خودرای و تکرو، جایی در دل کارمند خود ندارد و به خاطر همین ویژگی ها هم موفقیت های زیادی را به چشم نمی بیند. مدیر موفق در تصمیم گیری همه جوانب و ابعاد را در نظر می گیرد و حتی در مواردی نه تنها از مشورت و مشارکت دیگر اعضای سازمان و شرکت خود اجتناب نمی کند، بلکه از آن استقبال هم می کند

12. عملگرا بودن

مدير، زماني موفق است که در اجراي تصميماتش راسخ باشد و آنها را به منصه ظهور برساند. مدير بايد آمادگي رويارويي با ناکامي ها، کارشکني ها و انتقادات درست و نادرست را در راه اجراي تصميماتش داشته و در اين راه از هيچ کوششي دريغ نکند.

13. قدرت پيش بيني

مدير موفق، مديري است که در تعيين احتمالات، واقع بين باشد. مدير بايد هنر درک امکانات و احتمالات را داشته باشد. بايد از خصوصيات، توانايي ها، امکانات، ميزان حمايت زيردستان و سازمان مربوطه، نقاط ضعف و قوت خود و احتمال موفقيت برنامه هاي طراحي شده اطلاع کامل داشته باشد. در نهايت مدير بايد آشنايي کامل با قوانين احتمالات داشته باشد. قدرت پيش بيني ارزش زيادي براي يک مدير دارد.

14. صبر و شکيبايي

صبر، شکيبايي و خودنظمي از صفات اصلي و اساسي مدير است. مدير هميشه بايد به خاطر داشته باشد که گذشت زمان، عنصري ضروري براي مديريت و اعمال تغييرات است. براي بسياري از مديران جوان، صبر و مقاومت بسيار دشوار است. آنها بايد آگاه باشند که پذيرش عقايد جديد و تغيير در رفتار زيردستان زماني صورت مي گيرد که زمان لازم براي تفکر در مورد تغييرات وجود داشته باشد.

15. داشتن آرامش و آرامبخش بودن

از جمله ظریف ترین و مهمترین تفاوت های مدیر موفق و مدیر معمولی همین آرامبخش بودن است. مدیر معمولی، عبوس و جدی تنها باعث ترس کارمندان و در نتیجه پایین آمدن بازده کاری آنها می شود. در حالیکه مدیر موفق هم خود آرامش دارد و هم باعث آرامش دیگران می شود.

 

 

 

پنجره

موفقیت

خود را

باز کنید.

موفقیت یعنی ...

  • اراده بالا
  • مصمم در امور
  • مطابقت با شرایط
  • تحمل شکست

موفق ... دارد

  • هدف و مسیر
  • برنامه منظم
  • اراده بالا
  • همت و نشاط

همراه شماییم در ...

  • مدیریت بازرگانی
  • مشاوره تبلیغات
  • مدیریت تبلیغاتی
  • اجرای تبلیغ

موفقیت شما هدف ماست...
از مشاوره تا مدیریت و سپس اجرا در کنار شمائیم ...
(استفاده از محتوای این مجموعه با ذکر منبع بلامانع می باشد.)